Teff, az ismeretlen gabonaféle

A teffről

http://www.flickr.com/photos/38559542@N02/
Teff

A teff Etiópiában honos gabonaféle. Remek kalciumforrás, egy tányér teff annyi kalciumot tartalmaz, mint 2/3 pohár tej (sőt sokkal jobban hasznosul is). Jelentős mennyiségű cinket, rezet,vasat találunk benne. Finom íze van, bár számunkra ismeretlen gabonaféle, és elsőre furcsa lehet. Én elsőre édesen kóstoltam, fűszeres, narancsos sütiként.

A teff, mint alapanyag

Több színben ismert, van fehér és kakaóbarna teff. Mogyorós, kellemes íze van a barnának.

A teff rendkívül jó alapanyaga a palacsintáknak, könnyű kenyereknek, desszerteknek.

Etiópiában ízletes, lapos kenyeret készítenek ebből, ez az injera.

Néhány extra finom receptért ide kukkantsatok be.  

 

 

 

 

 

 

 

 

A teff szattvikus, a dósákra gyakorolt hatása most még vizsgálatok tárgya. Rebecca Woodon keresztül ismertem meg ezt a növényt, a legtöbb, teffre vonatkozó információ az Ő könyvéből származik.

 

(A szattva az élet egyik ún. gunája, azaz alapprincípiuma. A régi öregek, azaz őseink közül sokan alkalmazták a szattvikus táplálkozást, ők sokáig is éltek. Ha megkérdezte a párjuk, “mit ennél, papa?”, az ilyen ember azt válaszolta: “mindegy, amit az asztalra teszel”. A szattvikus táplálkozást két dolog jellemzi: a változatosság, a mértékletesség (ne egyél se többet, se kevesebbet, mint amire szükséged van. )

 

Ghí és méz

 

Az ayurvedikus konyha két igen fontos eleme. Előszeretettel használják terápiás célokra, a kettőt együtt is. Változtatjuk az  arányukat  – vegyük azt, ha  hízni  szeretnél, több ghít (vajzsír) kell fogyasztanod.

Ha az emésztő tüzet, az agnit (Agni a tűz istene) szeretnéd növelni, egyél kétszer annyi mézet, mint ghít.

Linda Blanchek a Cooking for Life című művében rámutat, arra, hogy az Ayurvédában a ghí és méz szattvikus, azonban soha nem ugyanolyan mennyiségben fogyasztott orvosság.

 

A hétköznapokban mindez a következőképpen valósul meg – a reggeli rizs vagy köles kását fogyaszd 1 evőkanál mézzel és 1 evőkanál ghível – ha az agnid szeretnéd növelni-  az emésztésedet kell segíteni.
Ha szeretnél pár kilót fölszedni, 1 ek. méz és 2ek. ghí. Ugyanaz  az étel, és mégis, két teljesen eltérő hatás. Természetesen ahhoz, hogy eredményt érj el, nem elég ám egy-két alkalommal ilyen módon étkezni.

 

A ghí gyógyhatása

Sok nyugati úgy véli,  a ghí fogyasztása megemeli a koleszterin szintet és hizlal. Az ayurvedikus elvek szerint alkalmazva nem valószínű, de nem megfelelően használva azért megtörténhet.

A ghí, nem úgy mint a vaj, segíti a testfolyadékok áramlását.

A vaj eltömíthet, felhalmozódhat, a ghí feloldja a  blokkokat. A hidegen sajtolt olívaolaj elősegíti az epe ürülését a májból és az epehólyagból, így segíti az emésztést. A ghí ugyanezt, az egész testben teszi.

Ugyanakkor, a ghí támogatja az egészségünk, immunrendszerünk szempontjából fontos életerőnket, úgyszólván megolajozza elménk tüzét.

A cikk folytatásában Valéria ezt fogja kifejteni. Érdemes velünk maradnotok.

A cikket készítette: Hliva Valéria – Az okos étkezés szakértője

 

Close Menu