5 perc olvasási idő

Beköszöntött végre a nyár, amit olyan sokan vártunk. Végre nem kell tíz percig magunkra szedni a ruhákat, mielőtt kilépünk a házból, és ami a legjobb, hogy büszkén mutathatjuk meg a nyári alakunkat, amiért olyan keményen dolgoztunk egész télen.

 

Fitt testben fitt lélek

Ahogy múlnak a mínuszok, rügyeznek a fák, nyílnak a virágok, éled a természet, az ember is elkezd kivirulni, testileg s lelkileg egyaránt. Ahogyan a természetnek, úgy az emberi szervezetnek is megváltoznak az igényei. Táplálkozásunk átalakul a nyári hónapokban, folyadékszükségletünk megemelkedik. Több természetesen előforduló vitamint tudunk bevinni, bőrünk és hajunk ápolása is megváltozik. Az ember saját magán is észre veszi, hogy teljesen más ételeket kíván, mint télen. Elkezdünk éledni téli álmunkból, több friss, nem feldolgozott élelmiszert kíván a szervezetünk, folyadékigényünk megnő a nagy melegben. Vizuális típusként mindig látom lelki szemeim előtt magamat, ahogy bikiniben, aranybarnára sülve egy tó partján majszolom a finomabbnál finomabb gyümölcsöket. Dinnyét, epret, málnát, őszibarackot. Már a nyál is összefutott a számban, remélem nektek is.

 

 

A víz életmentő egy-egy helyzetben

Nyáron különösen fontos a megfelelő folyadékfogyasztás. Az emberek jelentős része egész évben nem fogyaszt elég folyadékot. Az esetek többségében pedig folyadék alatt cukros, szénsavas üdítőket fogyasztanak. Az emberi test kb. 60%-át víz alkotja, ha nem fogyasztunk elegendő vizet egy nap, romlik a munkában és a sportban egyaránt a teljesítményünk. Szervezetünk fontos tápanyagokat veszít; nő a szívfrekvencia és a testhőmérséklet. 2% folyadékveszteség elegendő, hogy csökkenjen mind a szellemi, mind a fizikai teljesítőképességünk. A nyári meleg hónapokban ez különösen veszélyes. Javaslom, ha elindulunk otthonról egy fél literes vizet vigyünk magunkkal. Soha nem tudhatjuk mikor kerülünk dugóba, mikor jöhet jól egy korty víz.

Készíthetünk otthon magunknak egy kancsóban, citromos vizet is akár, amely nagyon jó szomjoltó a nagy melegben. De ha elég kreatívok vagyunk, szeletelhetünk bele uborkát, gyömbért. Vagy készíthetünk gyümölcsös vizet kedvünk, szájízünk szerint.

 

Kérlek titeket, hogy ne rakjatok az elkészített limonádéba se cukrot, se édesítőt! Higgyétek el nagyon finom ezek nélkül is, és jobban oltják szomjúságunkat is.

 

A fagyi is lehet fitt

Nagy nyári mumus még a fagylalt és a jégkrém. Ki ne szeretné, gyerekek és felnőttek egyaránt oda vannak érte. Hiszen nincs is jobb, munkából hazatérve a nagy forróságban kérni egy-két gombóc hűsítőt és úton haza felé elmajszolni. Van egy jó hírem, nem kell róla lemondanunk! Magyarországon és számos külföldi helyen is már elérhetőek cukormentes, tejmentes, gluténmentes, paleo esetleg vegán fagylaltok.

Érdemes megkérdezni azonban mindig, hogy milyen édesítőszert tartalmaz a fagylalt, mert az egyes édesítők, az azokra érzékenyeknél problémákat okozhat!

Ha viszont ahhoz van kedvünk, hogy délután vagy este otthon szeretnénk elfogyasztani a hűsítőnket a családdal, barátokkal vagy párunkkal közösen, akkor bátran beugorhatunk egy multiba dobozos jégkrémért, ugyanis egyre több gyártó kínál már többféle ízben cukormentes jégkrémet. Ha nem állnak ezek a termékek rendelkezésükre, akkor bátran készítsünk saját kezűleg otthon jégkrémet. Az internet számos recept elérhető már. Egészen a vizes jégkrémtől, a különböző gyümölcsös, tejszínes, krémes fagylaltokon át. Én is gyakran készítek itthon fagylaltot házilag, mindösszesen kettő darab hozzávalóból. Nem szükséges mást vennünk hozzá, csak egy pohár natúr joghurtot- ez lehet laktózmentes vagy light zsírtartalmú is, vagy soya joghurt is- és egy pohárhoz egy-két adagot adok a kedvenc fehérjeporomból. Ezt összekeverem, bedobom a fagyaztóba, néha megkeverem és ha kész fogyasztom is. Tehetünk bele akár ízlés szerint gyümölcsdarabokat is, én pluszban édesíteni nem szoktam, de ízlés szerint adhatunk hozzá eritritet vagy steviát is.

 

Nyaralás alatt is figyeljünk a minőségi táplálkozásra

És mi a helyzet, ha strandra megyünk, nyaralni vagy fesztiválozni? Manapság szinte bárhol tudunk enni gyros husit, zöldségekkel. Vagy egy finom sült halat, panír nélkül. Ha nyaralni megyünk és étteremben étkezünk, legyük kreatívak, merjünk kérdezni. Egy-egy fogásnál kicseréltethetjük bátran mondjuk a krumplis köretet friss saláta köretre, merjünk kombinálni, új lehetőségeket kipróbálni. De mi van akkor, ha mégsem tudunk ellenállni egy Balaton-parton elfogyasztott lángosnak? Annak, aki odafigyel arra, hogy mit eszik és mellette sportol, nem fog problémát jelenteni egy lángos. Nem attól az egy nyári lángostól fogunk elhízni, amit megeszünk lent a parton a párunkkal éppen, hanem azoktól az egészségtelen ételektől, amelyeket egész évben elfogyasztunk. ( A helyes táplálkozásról szóló cikkemet itt olvashatjátok.)

 

Nem is ragoznám most tovább a szót, kellemes nyarat kívánok mindenkinek, élvezzétek ki a napsütést, amíg lehet!

 

Róka Eszter

Okos étkezés