Mennyire vagy fitt és egészséges? 1. rész

Rendszeresen futsz, de mennyire vagy fitt és egészséges?

Az igazi kondíció nem arról szól, hogy képes vagy 20 perc alatt lefutni 5 kilométert. Az igazi kondi ettől sokkal teljesebb körű: sebesség, állóképesség, mozgékonyság, erő és rugalmasság.
Lehetsz a legjobb futó, de ha képtelen vagy megérinteni a lábujjaidat, akkor nem jó az irány.

Kondíció versus egészség

A kondíció és az egészség között létfontosságú különbségek vannak. A valóságban a fizikai lét különálló állapotai. Önmagában az, hogy egészséges vagy, nem jelenti azt, hogy fitt is. Mindannyian ismerünk olyan embereket, akik életükben soha nem futottak, nem edzettek, de betegségektől mentesnek és egészségesnek tűntek.

A kondíció mérése

A kondíció nagyon egyszerűen az agilitásról, a sebességről, az erőről, a robbanóerőről, a mobilitásról és a szív- és érrendszer kondicionálásáról, valamint az állóképességről szól. 

Sőt, az, hogy alkalmassá válsz az egyik sportágra, nem jelenti azt, hogy alkalmas leszel egy másikra.

Kondíció tényezők

Az erőnlét növelésének fő módja a fizikai aktivitás. Emellett az étrend is létfontosságú! Kutatások azt mutatják, hogy az erőnlét növelése sokféleképpen növelheti az egészséget – csökkentheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát, csökkentheti a rák kockázatát, erősebb immunitást ad stb.

Az edzettségi szint befolyásolja az egészségi állapotot. Összességében azonban nem határozza meg.

A fitnesz a fizikai alkalmasság mértékének tekinthető, mint az egészség és a jóllét mértéke.

Egészségügyi tényezők

Egészségi állapotod számos tényező befolyásolhatja, beleértve a géneket, a környezetet, z táplálkozást, a betegségeket, a társadalmi struktúrát stb. Tehát nem áll mindig az ember ellenőrzése alatt (de ez nem mentség arra, hogy rontsd az egészséged).

Az egészség javításának egyik legjobb módja a fizikai aktivitás, a kiegyensúlyozott táplálkozás, a stresszkezelés, a környezeti szennyezés csökkentése, a megfelelő alvás stb.

Az értékelés fontossága

Az egészségi állapot és az alkalmasság tesztjének kitöltése a futás megkezdése előtt számos okból elengedhetetlen. A következő okok miatt fontos:

Ismerd meg önmagad. A teszt kiértékeli a jelenlegi kórtörténeted, megkeresve azokat a kérdéseket, amelyek eddig nem jutottak az eszedbe.

Ez segíthet a lehetséges veszélyek és az egészségügyi szövődmények kockázatainak feltárásában.

Tervezz meg egy megfelelő programot. Az értékelés segíthet a legmegfelelőbb edzésprogram megtervezésében is.

Legyen kiindulópontod. Az egyes tesztek pontszáma mérőszámot adhat a jövőbeni felhasználáshoz, amelyből elkezdheted feltérképezni az előrehaladást, miközben követed futási és fitnesz céljaid.

Egészségügyi értékelés

Itt van egy hosszú lista azokról az állapotfelmérésekről, amelyekre válaszolnod kell, mielőtt tovább lépsz a fitnesz tesztekre (ezeket a teszteket jövőhéten nézzük meg):

  • Dohányzol?
  • Cukorbeteg vagy?
  • Az összes koleszterin és a HDL koleszterin arány nagyobb, mint 5: 1?
  • Van-e kórtörténetedben magas vérnyomás?
  • Van-e szív- és érrendszeri problémád?
  • Van-e családodban olyan személy, akinek 50 éves kora előtt lett krónikus betegsége?
  • Szedsz e szívbetegséggel kapcsolatos vényköteles gyógyszereket?
  • Van krónikus sérülésed?
  • Sok feldolgozott és rossz minőségű ételt eszel?
  • Van valamilyen ízületi, mozgásszervi vagy bármilyen más egészségügyi problémád, amely korlátozza a mobilitásod a fizikai tevékenység végzése során?
  • Volt-e mellkasi fájdalmad fizikai aktivitás közben?
  • Elhízott vagy?
  • Szedsz valamilyen gyógyszert rendszeresen?
  • Stresszes vagy?
  • Volt nemrég valamilyen műtéted?
  • Rosszul alszol?
  • Van támogató családod? Barátaid?
  • Jelenleg terhes vagy? Vagy az elmúlt hat hónapban szültél?

Pontozás

Ha legalább 3 kérdésre igen a válaszod, akkor fontold meg, hogy elkezdesz szisztematikusan futni. Mindenképpen fordulj orvoshoz, hogy miként lehet biztonságosan eljárni, mielőtt elkezdesz egy sokkal aktívabb életet élni.

Ha a futás nem választható, akkor ragaszkodj az alacsony intenzitású gyakorlatokhoz, például a gyalogláshoz vagy a jógához. 

Jövőhéten folytatjuk azokkal a tesztekkel, amelyek a jelenlegi erőnlétedet mérik fel.

Close Menu
×