3 perc olvasási idő

Na nehogy nekem mondja már meg valaki?!

Sokszor csak magáról a futásról beszélünk: lefutottam ennyi km-t, ennyi idő alatt; futás alatt minden rendben volt, vagy éppen nehezen ment.

De van a futás előtt és a futás után, ami szintén nagyon fontos.

Nemcsak a testünknek, de legalább annyira a lelkünknek is, hogy ráhangolódjunk a futásra.

A bemelegítésre és a nyújtásra gondolok, ami szinte keretét adja magának a futásnak, mégis oly sokan megfeledkezünk róla, elnagyoljuk vagy éppenséggel teljesen el is hagyjuk.

Emberek, Nő, Lány, Jóga, Mat, Fizikai, Fitness

Igen, a bemelegítés  és a nyújtás fontosságáról számos szakirodalmat, fórumot találunk, ahol szakemberek mondják el milyen előnyökkel jár betartásuk és milyen negatívummal azok elhagyása. Itt jegyzem meg, ha kezdő futó vagy, mindenképpen nézz utána, és már az elején kezdd el, mert akkor teljesen természetes lesz.

Bevallom őszintén bármennyire is tudtam, hogy milyen fontos, eleinte nagyon sajnáltam azt a kb. 10 percet rászánni. Ne, nehogy nekem mondja már meg valaki, hogy bemelegítés nélkül nem lehet futni?

De lehet, csak nem érdemes!

Én nem kezdem el ennek a sok pozitív tulajdonságát sorolni illetve a veszélyeket sem, de apróbb trükkökkel hipp-hopp beépítheted a bemelegítést és a nyújtást.

Íme:

  • Én, amikor csak tehetem kerékpárral megyek ki a pályára és már ekkor érzem, hogy a combomat és a lábamat  átmozgattam.
  • Próbálok olyan zenét betenni már a bemelegítéshez, ami felkészíti a lelkemet is a futásra. Mert hiszem, hogy sok minden a fejben dől el.
  • Így ha megvan a kellő zene, ami felpörget, már az a 10 perc hipp-hopp el is telik, amíg a különféle gyakorlatokat elvégzem.
  • Ha esetleg társad is van a futásban, akár közben beszélgethettek is, ha nem zavarja a bemelegítést. Ha éppen kint van a pályán a barátnőm is, és egyszerre kezdjük a futást, ilyenkor beszéljük meg, hogy mi van a gyerekekkel 🙂
  • Igyekszem egyszerűbb, de mindent átmozgató mozgást végezni.
  • Nyújtásnál hasonlóan próbálok úgy lelassulni, hogy valóban visszazökkenjek a futás előtti kis állapotomba.

Tornász Stick Man, Férfi, Bot, Torna, Kibír Az Ember

 

És valóban, megy a futás a fentiek nélkül is, de nem úgy. Sokkal könnyedebben, lazábban tudsz futni, nem kell futás közben megállnod, nem érzed az izmaidat merevnek. Könnyebben éred el az általad kitűzött tempót, eredményt.   Nem beszélve arról, hogy sokkal kevesebb esélyed megsérülni, azt pedig mindannyian igyekszünk elkerülni, hiszen itt a tavasz mindjárt, amikor még nagyobb kedvvel vágunk neki a futásnak.

Czövek-Király-Dóra