3 perc olvasási idő

Amikor valaki megkérdezi tőlem (bár hál’Istennek egyre ritkább), hogy miért sportolok, akkor egész egyszerűen csak annyit válaszolok:

Mert fontos a fizikai aktivitásom és a mentális egészségem, hogy meg tudjak birkózni a normális élet stresszhelyzeteivel.

Abból pedig mindenkinek kijut bőven.

 

A sport egészség? Az egészség sport?

Űzzünk sportot az egészségből!

Az egészségsport olyan sporttevékenységek összessége, amelyek a testedzés fizikai komponensein túl az egészség pszichoszociális aspektusainak javítását is célozzák, úgy, hogy a rizikótényezők, panaszok valamint a megbetegedések megelőzésére – és ezzel egy tudatos egészségmagatartás kialakítására – koncentrálnak. ( Brehm, Bös 2006)

 

Visszatérve a fizikai aktivitás és mentális egészség kapcsolatára, a fejlett országok egyik legnagyobb egészségügyi kihívása, hogy mindkettő elégtelen szinten van jelen.

Milyen betegségek és tünetek köszönhetőek ennek?

Szorongás, depresszió, agresszió, alkohol- és drogfüggőség, stressz tűrő képesség csökkenése, a társas kapcsolatok hiánya, a kreativitás és munkakedv csökkenés, csakhogy néhányat említsek.

 

Mik a mentális egészséget védő és romboló tényezők?

Védő tényezők:

  • a minőségi környezet;
  • önértékelés;
  • érzelmi feldolgozás ( saját érzelmeink ismerete, azaz érzelmi intelligencia);
  • önmenedzselési, és megküzdési készségek ( probléma és stressz kezelés);
  • társas részvétel;
  • testedzés, sport;
  • stb.

 

Romboló tényezők:

  • rossz környezet, személyi biztonság hiánya;
  • fizikai bántalmazás, érzelmi elnyomás miatt kialakult önértékelési zavar;
  • érzelmi közöny;
  • stressz hatások;
  • depresszív tünetek;
  • társas kirekesztettség;
  • fizikai inaktivitás;
  • stb.

 

Minden kétséget kizáróan kijelenthető, hogy a rendszeres testmozgás a mentális egészséget pozitívan befolyásolja. A testmozgás jó hatással van az érzelmi, kognitív és a viselkedés válaszok területeire. Javulhat az önbizalmunk és önértékelésünk, a tanulási és koncentrálási képességünk, pihentetőbb lesz az éjszakai alvásunk, a munkakedvünkről nem is beszélve.

Hatékonyan alkalmazzák a testmozgást a fogyatékkal élők és a belgyógyászat betegek (betegségtől függ ) körében is. Ennek célja a lehető legjobb fizikai-, szellemi- és társadalmi helyzet elérése.

A sportterápiát alkalmazzák kerekes székes, végtag protézissel élő, érzelmi fogyatékos, vak- és gyengén látó betegeknél is.

A mentális egészségünk megőrzésében az aerob ( a mozgás lassú, monoton, és a minimálisan szükségesnél nem végzünk több izommunkát) típusú mozgásformák segítenek a leghatékonyabban.

 

Fésűs Veronika

Sportfejlesztési mentor