9 perc olvasási idő

#városnézésfutócipőben

Ha a cívisvárosról van szó, nem tudok elfogulatlanul írni, hiszen az otthonom ez a hely. A város, amely Budapesttől 230 km-re fekszik, az ország keleti részén, Hajdú-Bihar megye székhelyeként 201.981 fővel (2017.01.01.).

A kálvinista Róma, ahonnan a futólépéseim indultak, ahol az aerobik-edzői képesítésemet szereztem. Az alföldi város, amelyet még futócipőben sem lehet bejárni két nap alatt, hiszen telis-tele szebbnél szebb látnivalókkal, programokkal, vásárokkal. Azért mégis megpróbálom a legszebb helyekre elkalauzolni az olvasókat, a legjobb programokat ajánlani, hová érdemes betérni pár finom falatra, hol gyűjtsünk élményeket a város különböző pontjain, éjszakára hol térjünk nyugovóra. És ami a legfontosabb, merre gyűjtsük a kilométereket a futócipőnkbe. Debrecen az a város, ahol vétek autót használni, kössük hát meg szépen a cipőinket és induljunk útnak.

(A város főtere 2017 nyarán)

Azt gondolom, nem is lehet igazán szavakba önteni, hogy milyen érzés is reggelente arra ébredni, hogy ha kinézek az ablakomon, láthatom a Nagytemplomot. Lehetetlen leírni azt, hogy miközben a Nagyerdőre futok ki, minden egyes alkalommal megcsodálhatom a Debreceni Egyetem főépületét, amely a város ékessége a számomra, és négy évig nekem is az otthont jelentette.

(DEAC Stadion 2018.01.01.)

A zöld övezet

Itt végig betonon futunk, a kocsik kipufogógáza sajnos zavaró, de amint kiérünk a Nagyerdőre megtisztul a levegő. Mielőtt a csodálatos erdei területen koptatnánk a cipőinket, útközben csodáljuk meg a Békás-tavat, amelynek a korszerűsítését 2014-ben fejezték be. Többek között a Szabadtéri Körszínpadot is felújították, amely számos előadásnak ad otthont nyaranta, az arra kilátogatóknak. Augusztusban itt kerül megrendezésre a Debreceni Bor és Jazz napok is, de ha éppen semmilyen program nincsen, remek pihenési, kikapcsolódási lehetőséget nyújt a park a lakosok számára, gyönyörű zöld övezetben.

(Téli fotó a Békás-Tónál)

Az egyetemi főépület felől, keresztül futva a Békás-tavi részen, máris megtekinthetjük a Nagyerdei Stadiont, amelyet egy 1100 méter hosszú rekortán borítású futópálya ölel körbe. Imádtam itt róni a köröket, és nem mellesleg itt működik egy Magyarországon egyedülálló, multimédiás szökőkút, más néven a Ködszínház. Rögtön a stadion mellett pedig az állatkert és a vidámpark található, amely remek napos program lehet a reggeli futásunk után, ha gyerkőcökkel érkezünk a városba. Innen pedig már csak pár lépés és meg is érkeztünk a gyönyörű nagyerdei zöld övezetbe. Semmiképpen sem hagyjuk ki, ahogy a csodás debreceni természet magával ragad minket.

+1 tipp:

az erdős területen fussunk társsal lehetőleg, de ha erre nincsen lehetőségünk, mindenképpen zene nélkül fussunk itt és legyünk figyelmesek.

Készítsünk pár selfiet

Ha körbe jártuk a Nagyerdőt, fussunk vissza a városközpontba, az 1-es villamos vonalán, és készítsünk pár szelfit, a főtéren és csodáljuk meg a Nagytemplomot közelről. A debreceni főtér az év minden időszakában, időjárástól függetlenül gyönyörű és hangulatos.

(Csodálatos a kilátás az Árkád kávéházból télen is)

A főtéren számos üzlet, étterem, hangulatos kávézó és cukrászda található, és itt állítják fel a standjaikat az árusok a különböző vásárokon. Témától függetlenül van itt minden, ami szem-szájnak ingere. Vásárolhatunk az otthoniaknak szuvenírt, megkóstolhatjuk a híres debreceni párost, és ami a nagy kedvencem, a finomabbnál finomabb sajt variációk. A főtéren található Debrecen város legjobb szuvenírboltja, ahol bármit megtalálhatunk, a képeslaptól a különböző dísztárgyakon át. Én is többször megfordultam már itt. A kiszolgálás pedig 5*-os. A Kálvin tér 5/a szám alatt várják hétvégén is a városba látogató turistákat.

Futás után

A délelőtti futásunk után felfrissülve térjünk vissza a főtérre és igyunk egy finom kávét a Piac utca 7. szám alatt Cafe Frei-ben. Vagy nem messze tőle található a másik személyes kedvencem a Volt egyszer kávézó (Piac utca 16.), a kávé isteni és egy paleo süteményt is bátran fogyaszthatunk mellé.

A kávé után, ha ebédelni szeretnénk semmiképpen se hagyjuk ki Debrecen garantáltan gluténmentes éttermét a Free Éttermet. A család bármely tagja tud itt finomat enni, és abszolút pozitívum, hogy a cöliákiás betegekre gondoltak, a keresztszennyeződés gondolata még csak fel sem merül. Igaz sétálnunk kell egy kicsit a főtértől, de higgyétek el megéri, vétek lenne kihagyni (Kossuth utca 55.)

A Nagytemplomtól szintén picivel messzebb található a Keszegsütő, ahol isteni finom halászlevet szürcsölhetünk vagy megkóstolhatjuk a haltepertőt. A hangulat és az ízek 110%-osak.  De ha mégsem szeretnénk a főtértől messzebb sétálni, akkor fogyasszuk el ebédünket az Eat Up Ételbárban a Hatvan utcán. A szakácsok gondoltak a diétázókra, sportolókra, ezért külön fitness menü is szerepel az étlapon. Ha itt eszem, általában fitness gyros tálat fogyasztok, s mellé cukormentes limonádét iszom, ez különösen jól esik a nagy nyári hőségben.
Innen csak pár lépésre található, ha egy finom paleo sütményt vagy fagylaltot szeretnénk fogyasztani, a Szőke cukrászda (Hatvan utca 6.). Itt akár gluténmentes tölcsérben is kérhetjük a nyári hűsítőt. A fagyi az, aminek én nem nagyon tudok ellenállni, az az én gyengém, ezért van még egy hely, amit nagyon nem lehet kihagyni Debrecenben, ez pedig a Levendula Kézműves Fagylaltozó (Csapó utca 25.) Isteni, eredeti ízek, gyönyörű színek, nem lehet ellenállni ennek a fagyinak. Mellette található a Roncsbár, ahová érdemes este visszatérnünk egy jó koncert erejéig, vagy egy közös beszélgetős estére a barátokkal.

(Cukor-,glutén-, laktózmentes fagylalt a Levendula Kézműves Fagylaltozóban)

Debrecen a sportolási lehetőségek tárházát nyújtja

Debrecenben számos sportolási lehetőség van, mindenki megtalálja a számára megfelelőt. Számos konditerem fellelhető a városban, kondiparkokat látogathatunk (DEAC pálya, Oláh Gábor utcai stadion), lehetőségünk van úszni, számos futóversenyre nevezhetünk akár egyénileg, akár csapattal is, elmehetünk lovagolni, megnézhetünk egy szuper jégkorong meccset. A város oldalán mindig fellelhetőek az aktuális események, programok. Érkezzünk az év bármely szakaszában mindig találunk látnivalót, eseményt.

Debrecen soha nem alszik, az alföldi város, amely tele van élettel. És, ha úgy döntünk, hogy ide látogatunk érdemes még időben lefoglalni a szállásunkat a Szív Panzióban. Éjjel-nappali recepció, tisztaság, és nyugalom jellemzi a szállást. Ár-érték arányban abszolút kiváló.

Ha pedig az itt szerzett élményeinket igazán felejthetetlenné szeretnénk tenni, akkor látogassunk el a Főnix Tattoo szalonba, a Batthyány utca 16. szám alá, ahol egy remek csapat várja az arra tévedőket. Vigyázat, függőség kialakulhat!

(Edzés a debreceni Judy Gym női fitness teremben. A rajtam látható tetoválást Fülöp Szabolcs készítette-Főnix Tattoo, Batthyány u. 16.)

Semmiképpen ne hagyjuk el anélkül Debrecent, hogy nem mentünk ki az Oláh Gábor utcai sporttelephez vagy a DEAC pályára futni, és edzeni az ott található kondiparkban. Vagy ha úgy tartja kedvünk fussunk át Józsára (Debrecenhez tartozik), gyönyörű erdős terület található ott is, érdemes betérni. Vagy egyszerűen csak húzzuk fel a futócipőnket és az ajtónkból kilépve menjünk arra, amerre a lábunk és a szívünk vissza. Debrecennek gyönyörű épületei, parkjai és szökőkútjai vannak. Pezseg a kulturális élete a városnak, tele van energiával télen és nyáron egyaránt.

Innen indultam, ide megyek

Végezetül pedig egy csattanó, amit sokan nem tudnak, hogy én nem itt születtem, mégis debreceninek vallom magam. Hogy miért? Mert arra a kérdésre, hogy hol van az otthon, sokféleképpen lehet válaszolni. Család, barátok, ház, élmények, emlékek… Az én otthonom, ahol a szívem. A hely, ahol életem legboldogabb és legszomorúbb perceit éltem át. Hol van számomra az otthon? Debrecenben. Azt szoktam mondani, hogy Debrecenből indultam és Debrecenbe megyek. Mindörökké Debrecen!