7 perc olvasási idő

Hol a szakmai tudás?

2018-ban mindenki táplálkozásszakértő, edző vagy fitness modell. Nulla szakmai tudással, online írnak sokan edzésterveket, étrendeket. Legtöbbször azok a hölgyek kérnek segítséget, akik fogyni szeretnének, feszesedni, egy esztétikus alakot megmutatni a bikiniben. Ez teljesen természetes, mind erre vágyunk, hiszen az ember alapvetően először is külső alapján ítél. Aki mást mond, az hazudik! 

Egy egészséges embernek fogyni a legegyszerűbb, persze szakember segítségével. Azok az emberek, akik egyedül és ész nélkül vágnak bele, sajnos fogyókúráznak, koplalnak. Mit is jelent ez? Esznek mondjuk naponta egyszer vagy kétszer, és ez a két étkezés biztos, hogy egy feldolgozott, cukros, transzzsíros étel. Miért? Egész nap éhezik a szervezet, leesik a vércukor szint, ezért szénhidrátban gazdag ételt kíván a szervezetünk. Hiszen az gyorsan felszívódik, ezáltal nyerünk energiát.

Félünk enni, pedig szükség van szénhidrátra

A nők többsége fél enni, fél a szénhidrátoktól, hogy majd attól meghíznak. Egy kicsit rendet kell tenni a fejekben. Az emberi szervezetnek szüksége van szénhidrátra, hiszen a legfontosabb energiaforrás az ember számára, amelyet a szervezet nem képes előállítani, így ezt táplálék formájában kell bevinnünk. A szénhidrát szolgáltatja az energiát az agynak, az idegrendszernek, az izmoknak.

Tudjátok mi történik a szervezettel, ha extra alacsony szénhidrát tartalmú diétát követünk?

Legyengül az immunrendszerünk, különböző bélrendszeri problémák léphetnek fel, csökken a koncentrációs képességünk, egész nap „szédelgünk”, agresszívabbakká válunk, feszültek vagyunk. A hangsúly azon van, hogy milyen szénhidrátot fogyasztunk, mikor, mennyit és mivel kombináljuk.

Lássuk hát!

Négy csoportra bontjuk őket, beszéljünk először a két „ördögtől való” csoportról.

Az egyik az egyszerű, finomított szénhidrátok csoportja. Ide tartozik a kristálycukor és származékai, az édességek. Ezek a leghizlalóbbak, hiszen a májraktárba kerül vagy zsírrá alakul. A másik csoportba tartozó szénhidrátok ugyan lassabban szívódnak fel, hiszen a szervezetnek először le kell bontania egyszerű cukorra, de ugyanúgy üres kalóriát eszünk. Ezek az összetett, finomított szénhidrátok. Ide tartoznak a fehérlisztből készült ételek. Kenyerek, tésztafélék.
Az emberek többsége sajnos mind a mai napig ebből a két csoportból állítja össze étrendjét. A rossz, hiányos étkezés már gyermekkorban kialakul és egész életünket végig kíséri. Ezért is fontos a prevenció, a példamutatás, hogy gyermekeinkből mind testileg, mind szellemileg egészséges felnőttek váljanak.

Nézzük most ezért a másik két csoportot, amelyekből érdemes és kell válogatnunk a megfelelő, kiegyensúlyozott étrendhez!

Az egyik az egyszerű, természetes szénhidrátok csoportja. Ezek is viszonylag gyorsan szívódnak fel, de nem csak üres kalóriát viszünk be velük a szervezetünkbe. Vitaminok, ásványi anyagok segítik a tápanyagok felszívódását. Nem hizlalnak olyan mértékben, de fogyókúra esetén mértékkel fogyasszuk. Ide tartoznak a gyümölcsök, a méz és a tejtermékek és annak származékai.

Utoljára hagytam az összetett, természetes szénhidrátok csoportját, a „koronázatlan királyokat”. Ezek a leglassabban felszívódó szénhidrátok. Rosttartalmuk lassítja a felszívódást, a szervezetnek ezeket az ételeket több ideig tart lebontania.
Ezek a zöldségek, barna rizs, teljes kiőrlésű termékek, apró magvas gyümölcsök.

Tisztában vagyunk azzal, hogy mit csinálunk?

Tehát, amikor valaki azt mondja, hogy ő nem eszik szénhidrátot, mert diétázik, akkor ő nagy valószínűséggel sajnos nincsen tisztában azzal, hogy mit csinál. Minden étel tartalmaz szénhidrátot. Csak nem mindegy, hogy mennyit. Ahogyan az is nagyon nem mindegy, hogy milyen táplálékkal visszük be a szénhidrátot. Az étkezéseink minőségiek legyenek, tanuljunk meg főzni, sütni, dobozoljunk. Nem fogunk elcsábulni a sarki pékségben a gőzölgő kakaós csiga illatára (amelyet egyébként már egészséges formában is el lehet készíteni).

Ha vásárolni indulunk, nézzük meg, hogy milyen összetevőket tartalmaz az adott élelmiszer. Egy régi, de igaz mondás: „Soha ne menjünk üres gyomorral vásárolni!” Nem fog felesleges élelmiszer a kosárba kerülni, ez egy apró, de hasznos trükk.

Legyünk szénhidrát kreatívak!

Nagy mumus még az emberek életében a különböző színes és ízes üdítők. A folyékony halál szóval illetném őket. Nem csak, hogy drága, de egészségtelen is. Ez is mind felesleges kalória. Üdítők helyett válasszuk a tiszta vizet. Sokan nem szeretik az ízét, legyünk kreatívok és ízesítsük különböző gyümölcsökkel nyugodtan. A nagy nyári forróságban lehűtve, isteni.

Ezek után szokott jönni a kérdés, hogy akkor mit egyek? Milyen köretet válasszunk a húsok mellé, a főétkezéseinknél? Mit nassolhatok? (Igen, mindenki szeret nasizni olykor, én is, de figyelek arra, hogy mit választok.) És a kenyér?

A fehér kenyér helyett válasszuk a teljes kiőrlésű társaikat, készítsünk lenmaglisztből házilag zsemlét. Ezt ehetjük reggel szendvicsként, fogyaszthatjuk tojás mellé.  A húsok mellé pedig válasszuk a barna rizst, vagy a durumtésztát. A krumplit pedig cseréljük le padlizsánra, zellerre, cukkinire, répára, brokkolira stb. Ezekből a zöldségekből is ugyanúgy készíthetünk rakott „krumplit” (tipikus magyar étel és imádjuk) vagy akár pürét. Vagy vágjuk apró hasábokra a zellert és süssük ki kókuszolajban. Sokkal finomabb, egészségesebb, mint az étolajban tocsogó krumpli. Nagyon fontos, hogy legyünk nyitottak, kísérletezőek, higgyétek el megéri!

Azt azért ne felejtsük el, hogy emberek vagyunk, hibázunk. Nem kell kétségbe esni, ha olykor-olykor megeszünk valami egészségtelen ételt. Jön a nyár, biztos vagyok benne, hogy a balatoni hekket vagy a lángost senki nem fogja kihagyni. Nem is kell. Ha egészségesen táplálkozunk, akkor egy-egy alkalom mindig „belefér”, hogy elcsábuljunk. És kell is! A szervezet mindig tudja mire van szüksége. Találjuk meg az egyensúlyt, az aranyközéputat!

Végezetül pedig egy gyors és egyszerű receptet hoztam nektek, ami ideális a forró nyári hónapokra.

Tonhalas Fitness Spagetti, avagy tészta cukkiniből:   

Tonhalas fittnes spagetti
    • cukkini
    • tonhal konzerv
    • sajt
  • kókuszolaj a sütéshez

A cukkinit meghámozzuk, lereszeljük egy tálba. Csavarjuk ki a levét, majd ízlés szerint fűszerezzük. Én sóval és jó sok fokhagymával ízesítettem. Egy serpenyőben kókuszolajon egy nagyon picit pirítunk rajta, és már szedhetjük is a tányérra. A tetejére tonhalat teszünk (válasszuk a saját levében eltett konzervet), és végül megszórjuk reszelt sajttal (ez lehet akár laktózmentes vagy vegán stb.). Nem szoktam mérni semmit, mindent szemre, a saját szám íze szerint készítek.

Legyetek bátrak, fűszerezzetek, kísérletezzetek, használjatok új ízeket nyugodtan. Jó étvágyat!

Érdemes elolvasni A helyes étkezést is tanulni kell cikkemet is, mert támpontokat adok az elinduláshoz.

Róka Eszter

Okos étkezés