A lélek titka: a horpaszizom állapota

A lélek és a horpaszizom kapcsolata a csípőcsont közelében kezdődik. Ez egy központi stabilizáló izom, ami befolyásolja a rugalmasságot, a mobilitást, a strukturális egyensúlyt és még sok minden mást.  Ám ha ennek nyújtását elhanyagoljuk, akkor túl feszessé válhat, minek következtében derékfájdalmaink, medenceproblémák és akár központi idegrendszer problémák is kialakulhatnak          ( félelmeink innen eredhetnek). Az ülőmunkát végzőknek kifejezetten figyelniük kell erre a területre, melyet jógagyakorlatokkal szépen lehet kezelni.

Képtalálat a következőre: „nagy horpaszizom képek”

Ez az izom válthatja ki félelmeinket és szorongásainkat illetve belső megérzéseink megszületésének helyszíne is. Liz Koch, a Horpaszizom szerzője szerint horpaszizmunk “szó szerint a túlélés iránti legmélyebb késztetésünket testesíti meg, és még mélyebben azt az elemi vágyunkat, hogy fejlődjünk.”

Hol van a horpaszizom (a lélek izma) és mi a szerepe?

A csípő horpaszizom elhelyezkedése

A lábaktól húzódik a gerinc irányába, és az egyetlen olyan izom, ami összeköti a lábakat a gerincoszloppal.

Megoldatlan félelmeinket testünk az ágyékizmon keresztül közli, ezért közvetlenül hat a medencére. Amikor becsületünket sérti valaki, ágyékizmaink azonnal összeszorulnak, így a természetes elhelyezkedése is megváltozik, emellett légzésünket is befolyásolja. Ennek az izomnak az a feladata, hogy a testünkben bekövetkező változásokat egyfajta üzenetként közvetítse, azaz a súlyváltozást vagy biztonságérzetünk megváltozását.

A horpaszizom egy hidraulikus pumpa, ami keringésrendszerünket is rendben tartja ( ha egészséges!! ).  Támogatja a hasi szervek és az idegdúcok megfelelő működését.

A horpaszizom a rekeszizomhoz kapcsolódik. A rekeszizom az a hely, ahol fizikai tüneteink megjelennek, legalábbis ami a félelmet és aggodalmat illeti. Horpaszizmunk – Koch állítása szerint álandóan “küzdj vagy menekülj” stádiumban van, ez pedig a hüllő kapcsolatból ered.

Hüllő kapcsolat?

 Koch úgy gondolja, hogy a horpaszizom, az agytörzs és a gerincvelő legősibb része az ún. hüllő agy. A hüllő agy a túlélési ösztöneink lakhelye. Működését leginkább a tesztoszteron biztosítja. Fő feladata a szabályozás és tulajdonképpen az érzelem központja.

Krónikusan stresszes állapotunkat mi magunk okozzuk!

Attól kezdve, hogy megszületünk, folyamatosan stressznek tesszük ki a testünket: szűk ruhákba járunk, kényelmetlen székeken ülünk, nem mozgunk, hordhatatlan cipőkben járunk, melyek mind mind a testünk eltorzulásáért felelősek. A horpaszizom nem “csak” egy izom, ami a testünk stabilitását határozza meg; befolyásolja az érzelmi állapotunkat, hatással van a kapcsolatainkra és hogy milyen mértékben vagyunk megelégedve életünkkel.

 “Akár hátfájástól vagy szorongástól, térd túlterheléstől vagy kimerültségtől szenvedünk, jó esély van arra, hogy egy beszűkült horpaszizom áll a gondjaink hátterében. “

Jóga a szorongás ellen

A jóga rendszeres gyakorlása sokat segít a horpaszizom egyensúlyának megteremtésében, félelmeink elengedésében, így javulhat mind mentális, mind fizikai állapotunk. Következetesen és kitartóan szükséges végezni a gyakorlatokat, ahhoz hogy hosszú távon élvezhessük gyógyító hatását.

Segíti a kiegyensúlyozott kapcsolatot az energetikai testtel

A horpaszizom nyújtásában segítő gyakorlatok képessé tehetnek minket arra, hogy valóban a jelen pillanatban legyünk. Gyógyító és revitalizáló hatása mellett az energia megfelelő áramlását is biztosítja a testünkben, ami elengedhetetlen a fizikai jóllétünkhöz.

 A lélek izma gyógyítható egy ősi bölcsességgel

Az ősi jóga tulajdonképpen azt hivatott tanítani, hogy helyreálljon egész testünk kényelme és egyensúlya. A nyugati világban nyilván több stressz éri az embert, viszont van egy módszer, amit nem lenne szabad elfelejtenünk. Csupán hozzáállás kérdése.
Akár ülő vagy álló jógapózt gyakorolunk, máris közelebb kerülünk a megoldáshoz. Ám, ha feszültséget érzünk a térdekben vagy a hátunk alsó részén (vagy mindkettőben), akkor nagy valószínűséggel a horpaszizom be van szűkülve. Azt jelzi, hogy nem figyelünk magunkra.

Ne habozzunk! Jógázzunk!

Ha az életünk állandóan a stressz körül forog, akkor a horpaszizom el kezd megrövidülni, ami nem kímél minket a fájdalmaktól. Ilyen lehet a deréktáji vagy keresztcsonti fájdalmak, gerincferdülés, emésztési zavarok, terméketlenség, menstruációs fájdalmak, térdfájdalmak, csípőkopás, isiász. Szinte minden mindennel összefügg, legalábbis ami a problémákat illeti, hiszen gátolja a szervek egészséges működését, még idegrendszeri, keringési problémákat is okozhat és még a légzésünket is befolyásolja. Nem is gondolnánk, hogy milyen óriási felelősség a testünk és szervezetünk rendben tartása! Mégis ellene dolgozunk, amit egy idő múlva megbosszul. Kezdjük el a munkát magunkon akár ezzel a gyakorlattal. Már az első után meglepően jól fogjuk érezni magunkat. A saját testünkre figyeljünk, ne akarjuk olyan hajlékonyak lenni, mint az oktató. Ez egy folyamat, amit meg kell tanulnunk. 

Koch szerint: “A pszoász által vezetett energia leföldel bennünket, mint ahogyan egy földelő vezeték megszünteti és elvezeti a feszültséget. A gerinc csak szabad és földelt állapotban tud felébredni. Ahogy a gravitációs erő átadja a súlyt a csontokon, szöveteken és izmokon keresztül a földnek, a föld visszaáramoltatja az energiát a lábakon és a gerincoszlopon keresztül, energetizálva, koordinálva és megélénkítva a pózokat, mozdulatokat és kifejezéseket. Ez egy megszakítatlan kommunikáció az önvaló, a föld és a kozmosz között.”

Akinek pedig van egy kicsit több ideje, az ezzel a kezdő csípőjógával is belemerülhet az elengedés és stresszmentesítés mámorító érzésébe:

Fontos megjegyeznem, hogy a stressz életünk velejárója. Senkit nem kímél! A gyakorlatvégzések abban segítenek, hogy a stressz negatív hatásait könnyebben megéljük és feldolgozzuk, különösképpen jó hatással lesznek emberi kapcsolatainkra.

Ha tetszett a bejegyzés vagy úgy érzed, valakinek hatalmas segítség lenne, akkor oszd meg vele kérlek. De a legjobb az, ha már ma kipróbálod és elkezdjük a közös munkát. 🙂 Napi frissülésért és lélekfitnessért pedig várlak a Facebook oldalamon vagy a Pennában.

Forrás: BandhaYoga.com

 

 

Close Menu